€ 87.115

Opgehaald

Project NIEUWSgierig

Voor kinderen die net in Nederland zijn aangekomen, kan het moeilijker zijn om naar school te gaan en te studeren omdat ze nog geen Nederlands spreken. NIEUWSgierig heeft als doel deze kinderen te helpen de Nederlandse taal onder de knie te krijgen en tegelijkertijd hun interesse in wetenschap, onderzoek vaardigheden en presentatievaardigheden te stimuleren.

"Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam vinden we gelijke kansen heel belangrijk", zegt projectleider Rowan Huijgen. "Ieder kind heeft talent en dat moet benut worden. Daarom hebben we het project NIEUWsgierig opgezet, onderdeel van ons Wetenschapsknooppunt die kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs ondersteunt."

Kinderen die meedoen leren nieuwsgierige vragen te stellen en onderzoek te doen naar een onderwerp naar keuze. "Dat varieert van voetbal tot veiligheid in de buurt, of van gezondheidszorg tot monsters", zegt Huijgen.

Onder de studenten in het programma zijn jongeren die gevlucht zijn voor oorlogen in Syrië en Oekraïne, of met hun ouders uit Marokko, Curaçao, Zuid-Afrika of daarbuiten zijn gekomen.

"Nieuwkomers gaan naar schakelklassen, waar Nederlands leren de hoogste prioriteit heeft. Hierdoor gaan de leuke dingen vaak aan hen voorbij. Juist deze kinderen, die op zo'n jonge leeftijd al heftige dingen hebben meegemaakt, willen we meer bieden."

Meer dan taal

Nederlands leren is een belangrijk doel, maar het project doet veel meer om deze kinderen te helpen zichzelf te ontwikkelen en te integreren in Nederland. "Kinderen vinden het zo leuk om gezien te worden", zegt Huijgen.

"Ze krijgen intensieve, persoonlijke begeleiding van studentdocenten. Ze hebben zeven weken lang een eigen leerkracht samen met een medestudent. We zien de kinderen groeien tijdens de lessen."

Een van die studentdocenten is Ronja Ponsteen, die naast haar studie criminologie al bijna twee jaar helpt bij het project. Ze werd geïnspireerd om deel te nemen nadat ze kort na het uitbreken van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland een Oekraïense leraar in haar dorp ontmoette.

"Het wereldbeeld van kinderen die nog niet zo lang in Nederland zijn, is echt verfrissend", zegt ze. "De simpelste dingen zijn ineens heel waardevol. Ze zitten vol vragen en met NIEUWSgierig leren we ze die vragen te stellen en ook beantwoord te krijgen. Ze vragen bijvoorbeeld "Hoe rijdt een auto?", "Wat zit er in een laptop?", "Hoe wekt een windmolen energie op?" of "Hoe train je een hulphond?". Heel basale dingen, waar je zelf niet altijd een uitgebreid antwoord op hebt."

Persoonlijke begeleiding

"Sommige leerlingen hebben aanzienlijke problemen en krijgen in het reguliere onderwijs niet de persoonlijke aandacht en begeleiding die ze echt nodig hebben", vindt Ponsteen. "Bij ons kunnen ze op hun eigen niveau en in een veilige omgeving hun eerste stappen zetten in Nederland."

Deze persoonlijke aandacht schept een unieke band, wat blijkt uit de reacties van de kinderen. Huijgen: "Een meisje dat als vluchteling naar Nederland kwam, wilde haar verhaal delen met haar docent en maakte een tekening van haar bootreis.

"Dat laat wel iets zien van de vertrouwensband die studenten en docenten met elkaar opbouwen. We bieden de kinderen een luisterend oor. Op zulke momenten denk ik: we doen echt het goede."

"Daarom is het zo belangrijk dat we dit kunnen blijven doen en dat onze donateurs ons blijven steunen" zegt Ponsteen ". Met NIEUWSgierig investeren we in het talent van de toekomst".

Jij kunt vandaag een verschil maken

We hopen dat je - net als wij - geïnspireerd bent door dit verhaal. Met uw steun kunnen Rowan en studentdocenten zoals Ronja nog veel jongeren helpen ontwikkelen en integreren in hun nieuwe omgeving.

Dankzij de vrijgevigheid van onze gemeenschap worden er al meer dan 100 studenten per jaar geholpen door het programma.

Uw donatie kan ons helpen om nieuwe studentdocenten op te leiden, om deze kinderen een zo goed mogelijke begeleiding te geven en te praten over de moeilijkheden die zij tijdens hun reis hebben ervaren.

Dankzij uw donatie kunnen wij materialen, ruimtes en tijd beschikbaar blijven stellen om volgend jaar nog honderden kinderen te helpen. Met genoeg steun kunnen we het programma zelfs uitbreiden naar meer scholen in Rotterdam.

Samen kunnen wij helpen een nieuwe generatie Rotterdammers te inspireren en te ondersteunen.

Wil jij verschil maken doneer dan nu aan NIEUWSgierig.

Geïnspireerd? Lees Ronja's volledige interview hier.

Dit project wordt ondersteund en de donaties voor deze campagne worden verwerkt door het Erasmus Trustfonds.